پر بازدیدترین
خبر های ورزشی
آمار سایت
امروز
-1
دیروز
-1
هفته
-1
ماه
-1
کل
-1
 
کد مطلب: 261966
6 خودروساز داخلي با همکاري چيني‌ها خودروي برقي توليد مي‌کنند
تاریخ انتشار : 1402/09/27 09:44:32
نمایش : 253
معاون وزير صمت با بيان اينکه چين در حال حاضر پيشروترين کشور در حوزه خودروهاي برقي است، گفت: شش خودروساز کشور با همکاري شرکت‌هاي چيني خودروهاي برقي توليد مي‌کنند.
به گزارش پايگاه خبري تحليلي پيرغار، منوچهر منطقي در خصوص برنامه وزارت صمت در خصوص خودروهاي برقي اظهار کرد: نه تنها کشورمان بلکه کشورهاي مختلف براي برقي سازي خودروها به چين مراجعه مي‌کنند و با شرکت‌هاي خودروساز چين قراردادهاي فناورانه مي‌بندند اين امر به خاطر جايگاه ممتاز کشور چين در اين حوزه است.

وي افزود: در وزارت صمت براي رقابتي شدن صنعت خودروهاي برقي راهبرد در دو مرحله تدوين شده است. مرحله نخست طراحي برنامه‌هاي به‌کارگيري درست خودروهاي برقي و استفاده از مزيت‌هاي آن در کاهش سوخت بهبود وضعيت آلودگي هوا است، کاري که بايد در اين مرحله انجام دهيم اين است که براي ورود محصول جديد بايد زيرساخت‌هاي لازم ايجاد شود تا از فناوري جديد بتوان با بهره‌وري بالا بهره‌برداري کرد.

وي ادامه داد: ما با يک محصولي روبرو هستند که اتوماتيک و هوشمند است. اين خودروهاي برقي به خاطر شتاب بالا نيازمند کنترل دقيق و بيشتر دارند از اين رو بايد در مرحله اول اطلاع‌رساني و آموزش به رانندگان از طريق شبيه‌سازي صورت بگيرد ضمن اينکه خود اين خودروها به خاطر هوشمند بودن به رانندگان در خصوص وضعيت شارژ باتري و وضعيت کارکرد خودرو به صورت دائم اطلاع‌رساني مي‌کنند.

منطقي به خدمات پشتيباني از خودروي برقي اشاره کرد و گفت: اين موضوع حائز اهميت است، فردي که از محصول استفاده مي‌کند بايد پشتيباني شود در اين زمينه نيز سه برنامه داريم اول اينکه اين محصول به چه مدارک، تجهيزات و قطعات يدکي نياز دارد تا بتوان آن را درست پشتيباني شود در همين راستا دو مرکز تحقيقاتي را اختصاص داده‌ايم که اين موضوع را تدوين کنند.

وي عنوان کرد: بخش بعدي شبکه‌هاي نمايندگي‌هاي هوشمند است که با خودروسازان صحبت کرديم بهترين نمايندگان را معرفي کنند تا با استفاده از جذب نيروهاي متخصص و جديد و نيز تأمين مدارک و تجهيزات لازم واحد خدمات پس از فروش جديد را ايجاد کنند. از اين رو نه تنها در تهران بلکه در کلان‌شهرها براي خدمات پس از فروش برنامه‌ريزي کرده‌ايم.

معاون صنايع حمل‌ونقل وزارت صنعت، معدن و تجارت در خصوص ايستگاه‌هاي شارژ خودروهاي برقي گفت: بر اساس نوع پيمايش و عوارض جغرافيايي نياز خودروها به شارژ باتري‌ها متفاوت است. در همين راستا نياز به ايستگاه‌هاي شارژ داخل شهري و بين‌شهري داريم. ايستگاه‌هاي شهري با همکاري شهرداري توسعه پيدا مي‌کند و تأمين ايستگاه‌هاي بين‌شهري را نيز خودروسازان به کمک استانداري‌هاي کشور بر عهده گرفته‌اند.

وي تاکيد کرد: مباحثي از محدوديت در تأمين انرژي ايستگاه‌هاي شارژ مطرح شده است که بايد اين موضوع روشن شود که در مورد خودروهاي برقي صرفاً از نيروگاه‌هاي برقي استفاده نمي‌شود بلکه از ظرفيت نيروگاه‌هاي خورشيدي و بادي نيز بهره‌برداري مي‌شود. در همين راستا نيز شرکتي در سازمان گسترش و نوسازي صنايع ايران ايجاد مي‌شود که استفاده از سرمايه‌گذاران بخش خصوصي اين کار را انجام دهد.

وي با اشاره به اينکه خودروهاي برقي يک مجموعه هوشمند هستند که اطلاعات زيادي را توليد مي‌کنند گفت: اين اطلاعات براي نظارت بر کارکرد دقيق خودرو و حتي نظارت بر وضعيت راننده استفاده مي‌شوند، يک ذ سري اطلاعات نيز ايجاد مي‌شود که مي‌توان براي کنترل ترافيک و کاهش تصادفات از آنها استفاده کرد.

منطقي عنوان کرد: در کشورهاي مختلف اپراتورهاي تلفن همراه از تحليل داده‌ها استفاده مي‌کنند يعني مي‌توان بين خودرو با خودرو و يا خودرو با فرد يا سيستم ارتباط برقرار کند که درنتيجه اين امر هوشمندسازي اتفاق مي‌افتد. اين‌ها برنامه‌هايي است که در فاز نخست در نظر گرفته شده است که تا پايان امسال اجرا مي‌شود.

وي با اشاره به بخش دوم راهبرد وزارت صمت در خصوص طراحي خودروهاي برقي و توليد داخل گفت: برنامه‌ريزي شده است تا در اين فاز خودروهاي برقي را طراحي کرده و قطعات با فناوري بالاي آن را در داخل کشور بسازيم تا در صنعت خودروي برقي رقابتي شويم و بتوانيم صادرات داشته باشيم.

منطقي ادامه داد: در اين بخش نيز چند برنامه پيش‌بيني‌شده است در مرحله نخست بايد مراکز طراحي و ساخت خودروهاي برقي را ايجاد و آنها را تقويت کنيم. در حال حاضر چنين مرکزي وجود دارد و تاکنون دو محصول برقي طراحي کرده است. وزارت صمت در زمينه ايجاد شرايط همکاري شرکت‌هاي بزرگ و معتبر خارجي با اين مرکز و نيز تأمين بودجه‌هاي تحقيقاتي آن را حمايت خواهد نمود.

وي به بحث اجرا و ساخت خودروهاي برقي توسط شرکت‌هاي دانش‌بنيان اشاره کرد و گفت: هزار شرکت دانش‌بنيان داريم، برنامه‌ريزي کرده‌ايم که آن‌ها سازنده قطعات خودروهاي برقي شوند و در تيراژ بالا اجزاي مختلف آن را به صورت تخصصي توليد کنند.

معاون صنايع حمل‌ونقل وزارت صنعت، معدن و تجارت ابراز داشت: در مرحله بعد خودروهاي برقي را در يک شهرک ميکروالکترونيک که با همکاري معاونت علمي رياست جمهوري و سازمان شهرک‌هاي صنعتي وزارت صمت و يک دانشگاه بزرگ ايجاد مي‌شود تا ريزتراشه‌ها، موتورهاي الکتريکي، انواع سنسورهاي مختلف مورد نياز براي ساخت قطعات خودروي برقي را در داخل کشور توليد کند تا حداقل وابستگي را به آنها داشته باشيم.

وي عنوان کرد: در صورتي که اين زيرساخت‌ها ايجاد شود، انواع خودروهاي برقي را مي‌توانيم طراحي و با فناوري روز توليد کنيم.

وي بحث باتري ليتيوم را يکي از مهمترين مباحث در خودروهاي برقي عنوان کرد و گفت: اکنون يک کارخانه براي توليد باتري ليتيوم توسط شرکت مپنا در حال ايجاد است که بايد توسعه داده شود تا اقدام به ساخت باتري ليتيوم براي کليه خودروساز نمايد. بازيابي باتري‌ها هم يکي از مباحث مهم است که بايد به آن توجه نمود. همچنين بحث ديگر اين است که خطوط توليد از نظر نرم‌افزارها و فرايندها بسيار پيچيده است که بايد براي ساخت داخل آن توجه کرد.

منطقي گفت: تدوين استانداردهاي خودروهاي برقي از ديگر مباحث است. تدوين و پياده‌سازي استانداردها نياز به آزمايشگاه مختلف است، از اين رو شبکه آزمايشي براي زيرسيستم‌ها و اين کار نياز است. ايجاد شبکه آزمايشگاهي با تکميل آزمايشگاه‌هاي موجود انجام خواهد شد.

اين مقام مسئول با انتقاد از کساني که واردات خودرو برقي از چين را بدون توجه به راهبردهاي وزارت صمت مورد نقد قرار داده‌اند گفت، چين در صنعت خودروهاي برقي از پيشروترين‌ها در جهان است و اکنون کشورهاي مختلف پيشرفته هم به چين مراجعه مي‌کنند و با سازندگان قراردادهاي فناورانه مي‌بندند. به عنوان مثال شرکت فولکس واگن آلمان در زمينه ايجاد يک کارخانه باتري ليتيوم در چند ماه قبل يک قرارداد انتقال فناوري منعقد نمود.

وي تاکيد کرد: هر خودروساز بايد به صورت راهبردي کار کند و بايد سازنده ۵۰ درصد قطعات کليدي را قادر باشد در کشور توليد کند. يا اينکه خودروسازان داخلي با سازندگان خارجي يک مرکز تحقيقات مشترک با يکديگر داشته باشند. در همين راستا يکي از خودروسازان خصوصي با سازنده خارجي يک مرکز تحقيقات مشترک ايجاد کرده و ۱۰۰ نفر نيرو گرفته که تا ۱۰۰۰ نفر آن را افزايش مي‌دهند و تمام هزينه اين مرکز تحقيقاتي توسط همکار چيني اين شرکت پرداخت مي‌گردد.

معاون صنايع حمل‌ونقل وزارت صنعت، معدن و تجارت با اشاره به سفر معاون اول رياست جمهوري به چين گفت: بحث برقي سازي را در قالب برنامه راهبردي ۲۵ ساله انجام شده و به صورت همه‌جانبه پيگيري مي‌شود.

وي عنوان کرد: اکنون چند ذهنيت ايجاد شده است که محصول آماده مي‌آوريم و فقط شبکه پشتيبان آن را ايجاد کنيم اين در حالي است که ما نمي‌خواهيم صرفاً در حوزه خودروهاي برقي، مونتاژکار يا صرفاً واردات را انجام دهيم، بلکه با يک برنامه مشترک اقدام به توليد خودروهاي برقي مي‌کنيم که اين امر زمينه رقابتي و صنعتي شدن را فراهم مي‌کند.

منطقي تاکيد کرد: ما داراي سه مزيت مهم در خودروهاي برقي هستيم. نخست متخصصان رده اول در حوزه مخابراتي و هوشمندسازي داريم. دوم اينکه معادن مواد اوليه پيشرفته داريم. سوم اينکه نيروي کار ارزان‌قيمت داريم.

وي از برگزاري همايش دانش‌بنيان وزارت صمت در پايان دي‌ماه در حوزه خودروهاي برقي خبر داد و گفت: در اين همايش شرکت‌هاي دانش‌بنيان به صورت جامع با راهبردهاي وزارت صمت در حوزه خودروهاي برقي آشنا خواهند شد تا بتوانند در اين زنجيره ارزش سرمايه‌گذاري کنند.

معاون صنايع حمل‌ونقل وزارت صنعت، معدن و تجارت افزود: ما در کشورمان از نظر طراحي محصول توانمند هستيم اکنون ۲ خودروساز بزرگ داخلي و خودروسازان خصوصي نمونه‌هاي خودروهاي برقي توليد کردند. ضمن اينکه از ۱۰ سال پيش برنامه‌هاي خوبي در مپنا و معاونت علمي و فناوري رياست جمهوري در حوزه برقي سازي خودروها شروع شده است در بخش‌هاي تخصصي بضاعت خوبي داريم که بايد از اين ظرفيت بهره ببريم.

 
 
 
ارسال کننده
ایمیل
متن
 
شهرستان فارسان در یک نگاه
شهرستان فارسان در يک نگاه

خبرنگار افتخاري
خبرنگار افتخاري

آخرین اخبار
اوقات شرعی
google-site-verification: google054e38c35cf8130e.html google-site-verification=sPj_hjYMRDoKJmOQLGUNeid6DIg-zSG0-75uW2xncr8 google-site-verification: google054e38c35cf8130e.html